Hevige winden, sneeuwstormen en de Met

26 januari 2015 - New York City, Verenigde Staten

Hi y'all,

We starten ons reis met hevige winden in onze tussenstop Reykjavík waardoor een grote rij vliegtuigen zich heeft gevormd die moeten wachten op een vrije gate. Onze eerste vliegtuig-file!! Een uur lang wachten we op het vliegtuig dat hevig door elkaar geschud wordt door de wind. Wanneer we uiteindelijk van boord mogen gaan snuiven we de zuivere IJslandse lucht naar binnen, echter wordt het al snel duidelijk dat we ettelijke uren van onze reis zullen verliezen in de kleine luchthaven van IJsland. De tijd wordt wijselijk opgevuld met een pintje dat helaas niet te drinken is en zo veel kost alsof het ter plaatse gebrouwen wordt. Vier uur later mogen we eindelijk aan boord: New York, here we come! Niettegenstaande de vlucht ons bracht waar we moesten zijn was het geen easy flying, maar een vlucht vol turbulentie en kapotte tv-schermen. Na de landing passeren we met een hernieuwde energie vlot de US customs, pikken we onze bagage op en nemen we een eerste yellow cab. De chauffeur brengt ons onmiddellijk op de hoogte van de naderende sneeuwstorm die wel eens de grootste van de geschiedenis van New York kan zijn (de sneeuwstorm he..). Een goed ingeduffelde brother from an other mother staat ons op te wachten in the hood of Harlam. Bert, onze host, brengt ons naar het appartement op het derde verdiep dat de komende week onze homestead wordt. Na een lange briefing over where to go and what to do in NYC en het proeven van onze heerlijke Belgische chocolade laat Bert ons onze gang gaan in the concrete jungle of New York. We geven hem nog mee dat wanneer hij ooit in België is hij op zoek moet gaan naar de chocolade met de olifant...
Aangezien New York the city is that never sleeps, besluiten we om boodschappen in te slaan in de 24/7 supermarket. Na enkele pizzastukken, bier en een Futurama aflevering kruipen we het bed in vol van anticipatie over wat de week ons zal brengen. Een goede, maar luidruchtige nachtrust later starten we de dag met bacon and eggs. We duffelen ons goed in tegen de aankomende sneeuwstorm, die hier telkens grotere proporties lijkt aan te nemen, en trekken er op uit. Onbezonnen nemen we de metro richting Manhatten en stappen we lukraak af. Een fikse wandeling langs Central Park brengt ons bij onze first stop: the Metropolitan Museum of Arts. Na 4 uur lang rondslenteren en onze ogen de kost geven, gooien we de handdoek in de ring: alles gezien hebben is een utopie in dit gigantische museum! Wanneer we buiten komen, heeft de sneeuw z'n werk gedaan en is New York veranderd in een winterse filmscène. We maken een wandeling door Central Park dat door de sneeuw een extra dimensie heeft gekregen. Als we de andere kant van het park bereikt hebben, voelen we dat we nood hebben aan wat warmte en trekken we naar een cafeetje voor een koffie en een thee. De volgende stop: Macy's. Hiervoor wandelen we in de duurste winkelstraat van het Monopolie-bord, a.k.a. Fifth Avenue, waar we opnieuw onze ogen de kost geven. Gelukkig hebben we wind mee, waardoor we niet hoeven te vechten tegen de vele sneeuwvlokken. Macy's is indrukwekkend groot, maar niets voor ons. We passeren nog eens langs het toeristisch centrum waar al onze vragen beantwoord worden en we te horen krijgen dat we ons toch echt wel moeten voorbereiden op de sneeuwstorm. De winkels worden leeggehaald door paniekerige New Yorkers en morgen ligt wellicht alles plat. We keren terug naar Harlam, slaan onze boodschappen in en houden een rustige avond op het appartement. Iedereen is wat aan het lezen wanneer Natacha plots een kogel lijkt te ontwijken en naar de grond duikt (lees: van haar stoel valt). Blijkbaar had ze de hoogte van de stoel fout ingeschat. Op tv is er maar één ding big news: the blizzard. Plots krijgen we alarmsignaal op onze gsm: "Noodmelding: all non-emergency vehicles must be off all roads in NYC by 11pm until further notice." Wij proberen ons niet te veel zorgen te maken, laten het allemaal op ons afkomen and call it a night...

WARNING: we can't guarantee that all posts will be as long as this one. As New York is shut down we have some free time on our hands...

1. Bonneke:
    27 januari 2015
    Goddank is alles toch meegevallen ! Ondertussen hebben wij vernomen dat het slechts 15 cm sneeuw was en de straten van NewYork terug vrij gemaakt zijn . Dus hebben jullie vandaag waarschijnlijk een vrije verkenningstocht verder . Geniet maar val niet van je stoel ! Haha Dikke kus Peter en Ik
  2. Hilde:
    Ben blij dat alles goed is! Wij waren een beetje ongerust dat jullie een week binnen moesten blijven maar het valt blijkelijk mee! Leuk! Geniet er van en gooi maar eens lekker met sneeuwballen, dat moet speciaal zijn zo in NY! Dikke xxx
  3. Brouns Herman:
    27 januari 2015
    Waren gisteren met veel belangstelling aan het wachten op jullie belevenis.Toch alles prima.Geniet ervan en wij genieten mee!
  4. Mama:
    29 januari 2015
    blij dat alles goed afgelopen is. Wij terug thuis, met 30 graden verschil en stikop. Was wel de moeite. Geniet er nog van
  5. Bonneke:
    30 januari 2015
    Hoe is New York ? Dikke kus
  6. Bonneke:
    Ik heb de foto van het vrijheidsbeeld niet ontvangen ! Is wel mooi ! Alles gaat goed zie ik . Dikke knufkus 8
  7. Bonneke:
    1 februari 2015
    Hallo avnturiers , is New York jullie meegevallen ? Fijne afreis naar Buenos Aires ! Kijken uit naar fijne belevenissen ! Dikke kus !
  8. Brouns Herman:
    15 februari 2015
    Amuseer jullie goed. Wij Volgen uwe reis.